Blog

Life Hacks, tippek ADHD/depresszió/ASD/PTSD és bármilyen nehéz élethelyzet esetére

2021.06.08 14:34
Life Hacks, tippek ADHD/depresszió/ASD/PTSD és bármilyen nehéz élethelyzet esetére

Bár a társadalom a jól funkcionáló többségre van kihegyezve, a szétszórt, stresszes emberek is jól tudnak működni, ha elfogadjuk, hogy az eredmény a fontos, nem pedig a módszer. Vagyis megengedjük magunknak, hogy kicsit máshogy, esetenként kevesebbet teljesítsünk. Pl nem kell ragyogó otthon, elég a kb rendes is és nem kell nagy vacsorákat adni, lehet a szabadban is találkozni. Ez a józan paraszti ésszel könnyen felfogható dolog mostanában tör utat magának és konkrét terápiás módszerek (OT és DBT) alapulnak rajta. Összegyűjtöttünk 28 kipróbált, ADHD-sok által alkalmazott tippet.

Elvégezi dolgokat:

To do listák:

1, van akinek bejönnek az appok, nekem pl nem, csak ha rendesen cetlire írom. sokaknak okozok vidám pillanatokat a post-it miatt amit az okostelefonomra ragasztok :) A to do listádon egyszerre max 5 dolog legyen, mert különben elijeszt. Ami kész látványosan pipáld ki. 

2, A to do lista mindig több napra szól, ha valami aznap nem sikerült nem baj, akkor másnapi listára is rámegy. Nem szídom magam, ha valami elmarad, elismerem, hogy rossz napom volt! És minden elvégzett feladat egy jutalmat érdemel - egy csokidarabka, ropi akármi.

3, Nagyon fontos, hogy a feladatokat kisebb részekre le kell bontani! Nem megtanulom a vizsgaanyagot, hanem ma elolvasom és kijegyzetelem a 3-as fejezetet. Így nem olyan stresszes és jobban tudod magadat dicsérni, hogy ezt is elvégezted.

4, Minden napra legyen egy nagyon pici egyszerű feladat, hogy valamit könnyen kipipálhass.

5, Amikor valami fontosat leírok magamnak, vagy kapok egy fontos papírt, azonnal lefotózom és elteszem a helyére.

6, Az unalmas, kötelező feladatok alatt (takarítás, tanulás, edzés) valami számomra már ismert filmet, sorozatot nézek, mivel így nem kell ténylegesen néznem, tudom, hogy hol tart a film, de mégis jobban tudok figyelni a feladatomra.

7, Tanuláshoz, tervezéshez különböző színü tollakat használok kiemelésre, aláhúzásra.

8, Minden bevásárlást online intézek, így nem felejtek el - szinte - semmit (tudom módosítani) és nem is veszek semmi feleslegeset (impulzus vásárlás)

9, Zene/konyhai óra használata az idő követésére

10, Pomodoro technika - a nem szeretem tevékenységeket 20 perces menetekben intézni

11, Módosított pareto elv - 90% elkészöltségnél elengedem. TILOS a tökéletesség!

12, Applikációk használata: Apple Watch, Google Calendar, OurGroceries, Alexa, Siri, Google Tasks, Keep, Smartlist - magyarul!, Do it now, 

 

Takarítás: 

13, Legyen takarítóeszköz minden fürdőben, ne egyszerre takaríts, hanem egy szoba/alkalom. Így nincs rajtad nyomás. Külső motiváció a takarításhoz is: takarító videók a youtube-on. 

14, Évi minimum 2-3 nagytakarítás, vagy takarítónővel, vagy valamilyen segítséggel közösen. Rendszeresen hívj át embereket.

15, Környezetvédő vagyok, így nekem egy áldozat, de nagyon megérő áldozat a takarító kendők használata. Csak eszembe jut és törölgetek vele egyet.

16, Rendszeresen, évi 2-3szor szelektáld ki a dolgokat. Könyörtelenül add oda, ami nem kell No Waste csoportokban, lomtalanításon, szervezeteknek. Win-win.

17, Mosás: mindenkinek legyen egy kosara, amibe behajtogatod a ruhákat, onnan tegye el mindenki saját maga és neked sem kell külön pakolni.

 

Elhagyni dolgokat:

18, Te is mindig a telefonodat keresed? - Használj Apple Watch-ot, Tile-t, vagy egyszerűen állíts be egy figyelmeztetést a telefonodon 5 perccel az indulás előttre időzítve, hogy tuti meglegyen és ne hagyjam otthon.

19, Egyszínű zoknik mindenkinek másmilyen, így nem keverednek össze és nem kell párosítani (fekete, sötét szürke, kék, zöld pl)

20, A mindennapi dolgokból (pl olló, öngyújtó, kulcs, szemüveg) vegyél többet és több logikus helyen tartsd: konyha, íróasztal stb. 

21, Ha két fürdő van, akkor mind a kettőben legyen sampon és fogkefe 

22, Mindennek legyen egy fix helye (még ha sokszor nem is oda rakod le, azért sokszor igen) pl kulcsok, napszemöveg a bejáratnál. Mielőtt elmegyek elmondom magamnak: kulcsok, pénztárca, telefon és ellenőrzöm hogy mind megvan-e. 

 

Motivíáció:

23, Külső motiváció - takarítás előtt megnézek egy takarítós youtube videót, vagy elhívok valakit vendégségbe, tanulás előtt beszélek valaki olyannal, aki jó előre szokott tanulni és már készen van. A vizsga előtti éjszaka belehúzok a tanulásba - határidő!

24, Jövőbeli én - amikor valamihez nincs kedvem, de tudom, hogy a jövő szempontjából fontos, akkor arra gondolok, hogy a jelenben elfojtottam egy nagy problémává váló dolgot a jövőben: ilyen a fogmosás, az időben elmenni a dokihoz, vagy a biztosítás befizetése

25, Versengés: akár egy külső személlyel, akár saját magammal - mennyi idő alatt tudom megcsinálni. Meg tudom-e verni magamat? 

26, Mond ki hangosan amit csinálnod kell, vagy épp csinálsz, hogy jobban emlékezz

27, Heti porciózó a vitaminoknak, gyógyszereknek, a nap nevével rajta, így tudni fogod, hogy bevetted-e

Működés:

28, Szenzorosságra: ha találtál egy kényelmes gatyát, cipőt akármit, akkor azt vedd meg több méretben a gyereknek!

29, Rutin-rutin-rutin- ha valami rutinból megy nem kell rajta gondolkodni, szorongani

30, Engedd meg magadnak, hogy segédeszközöket használj: ha bántja a szemedet a nap hordj napszeműveget, akár szürt fénynél is. Használj füldugót, vagy fülhallgatót zajban, aludj súlyozott takaróval, vagy munkához/tanuláshoz használj ülősúlyt, hogy jobban tudj koncentrálni.