Blog

Szenzoros diéta – avagy tudatos ingerkielégítés

2021.01.15 10:10
Szenzoros diéta – avagy tudatos ingerkielégítés

Mi is az szenzoros diéta?

Nem valami amit megeszünk. Minden gyermeknek vannak szenzoros inger igényei, van akinek az átlagostól több (ingerkereső), vagy kevesebb (kerülő). A túl sok inger meltdownhoz, a túl kevés, pedig kontrollálatlan ingerkereséséhez. Ahhoz, hogy ezeket az inger-igényeket és így a gyermeket egyensúlyban tartsuk folyamatosan fel kell ismerni és kielégíteni a felmerülő igényeket. Nem kell itt semmi bonyolultra gondolni, csak indulj ki saját magadból: te is beülsz egy kád forró vízbe egy nehéz nap utan. Egy igen aktív, szociális nap után esetleg igényled az elvonulást? Ha fáradt vagy, jól esik egy kis torna reggel, hogy magadhoz térj? Ugyan így van ezzel a gyermeked is.

Minden gyermeknek egyediek ezek a szenzoros igényei. Miből szeret sokat és miből keveset? Zavarják a hangok? – akkor túlérzékeny és ebből kevesebb, túl sok zaj után lecsengésre van szüksége. szereti rágni a pólóját? Akkor több orális ingerre van szüksége. Vezess naplót, figyeld meg a gyermeked igényeit és mindent jegyezz le. Fontos, hgoy a napszakokat is vedd figyelembe: másra van szükségünk reggel és suli után.

A jó hír az, hogy a szenzoros diéta alkalmazásának a hatása azonnali és mellékhatásmentes, ráadásul, ha megszokja, akkor hosszú távon kommulatív. Érdemes kiskorban kezdeni, vagy játékossá tenni, esetleg kvázi észrevétlenné és beépíteni a napi rutinba.

Jótékony hatása:

  • Kiegyensúlyozottab gyermek és így család
  • Jobban tolerálja az ingereket
  • erősíti a figyelmet
  • nyugodtabb, jobban „viselkedő” gyerek

Hogy állítsunk össze egy ilyen diétát?

Egy optimális világban a mozgásterapeutáddal , aki ismeri a gyermek igényeit rakjátok össze, de te magad is hozzáláthatsz. A kulcs a naplózás, megfigyelés, próbálkozás. Fontos, hogy akkor ajánljuk fel az aktivitást (általunk generált szenzoros inputot) amikor még nem billent át és képes befogadni azt. Gyakorlással könnyű elkapni még az utolsó pillanatot J

FONTOS: eröltetni tilos!

Az igényelt ingert felismerve ajánljunk fel két lehetőséget, amiből választhat: pl vendégségben elkezd a kanapén ugrálni: vigyük ki a kertbe és ugráljunk le a lépcsőről, a vendégség előtt alkalmazzunk izületi nyomást, kérjük meg, hogy cipelje át az egyik széket az asztalhoz, hogy le tudjunk ülni.

Proprioceptív ingerek

A proprioceptív érzékelés (az izmokból, izületekből stb érkező érzetek, amely a testtudatot eredményezik) kielégítésre feladatok:

Súlyok emelése, súlyozott takaró használata, elhúzni, nehéz dolgokat, ízületi nyomás (lsd yoputube csatornánkon), lógás az akaszkodóról, palancsintába tekerés (betekerjük egy pokrócba), testzokni használata, ugrálás a szófán, vagy tramubilon,.

 

Vesztibuláris

Vesztibuláris input ( a mozgás érzete, amely a középső fülben van) mindenfajta mozgás, pörgés, hintázás, fejjel lefelé lógás (azonnal megnyugvást hoz!)

Sztreccs, vagy csepphinta, pörgés pl az irodai székben, te pörgeted körbe körbe a kezénél fogva, lógasd le a fejedet a kanapé széléről, vagy felhúzott térdekkel feküdj a földre a hátadra és emeld fel a csípődet. Maradj így 1 percig. stb

Taktilis inger

Az érintés érzete: textúrák, lágy érintések, mély nyomás (DTP), a teljes testfelületen, a szájon elül is! (orális taktilis érzékenység az egyik oka a válogatós étkezésnek!)

Különböző textúrájú ételek: rágó, magvak, répa, ami ropog, elektromos fogkefe, rágóka, fagyi evés, kézmunkázás, ollózás, tépkedés

a sárban túrkálás, magok fogdosása, homokozás, tésztagyúrás, mezítlábazás

Auditív inger

Amit hallunk és ahogy hallgatunk. ráadásul ez fizikailag kapcsolódik a vesztibuláris ingerhez (belső fül).

Zenehallagatás, az eső hallgatása, aktív halggatás (menj ki és hallgasd az erdő ahngjait – találd ki, hogy mi az és honnan jön), játsz hangszeren, énekelj anyával, fehér zaj és fülvédő alkalmazása túl sok zaj esetén

Vizualitás

Minden amit látunk. bizony ez túl sok is lehet: legyen egyszerűen berendezett és letisztult, elpakolt a szobája (nehéz feladat elismerem), legyen egy elsötétített bunkere, használjatok szenzoros lámpákat (akár az obiban is kapható kis „diszkólámpa”), elemlámpás játékok.

A zajos és színes oviban/suliban legyen egy 5 perc a gyereknek, amikor kimehet a csendes és nyugodt folyosóra. A suliban ne az ablak mellett üljön a gyerek

Szaglás

Van aki imád szagolgatni és van akinek minden büdös. Ez utóbbi befolyásolja az étkezést is!

Szagolgassatok fűszereket, illóolajokat. Próbáld kitalálni, hogy mit szagoltál,

Kerüléskor: ne használj öblítőt, illatosított mosószert, illatgyertyát, viszont a sima gyertya elveszi az erős szagokat!

Ízlelés

Az ízlelést a nyelvünk adja, de erős összefüggésben van a szaglással. Próbálkozzatok erős ízekkel: fűszerek, édes, vagy savanyú együtt, stb

Aki ezekre érzékeny, neki kevés fűszerrel, ízetlenül főzz. Vond be a főzésbe, kóstolgasson, ha hajlandó

Trükk: Adj erős ízeket, amiket megeszik a gyereknek mielőtt új ételt szeretnél bemutatni neki

Minta szenzoros diéta

Ez egy 7 éves gyermek szenzoros diétája, az ő személyes igényeire szabva (via sensorysmart)

Reggel:

  • Masszírozd meg a lábát, hátát, hogy könnyebb legyen az átmenet az ébredésbe
  • hallgassatok lágy zenét
  • elektromos fogkefével fogmosás
  • ropogós reggel (műzli, vagy magos vmi)
  • egy kis ugrándozás a kanapén, tramublinon

A suliban

  • Megbeszéltük a tanárral, hogy egyszer az egyik szünet előtt 5 perccel kiengedi a folyosóra nyugira
  • labdán ül, nem széken így mozoghat óra közben
  • van rágókája és ropogós nasija uzsonnára
  • van nála ipod klasszikus zenével

Suli után

  • Azonnal irány a játszótér (közeli tér) rohangálni, ugrálni leglább 30 percre
  • otthon vonuljon el 10 percre a bunkerjába kikapcsolni
  • toljon bevásárló kocsit
  • hintázzon, pörögjön otthon
  • izulei nyomás, lógás
  • trambulinozás

Vacsoránál:

  • Gyertya használata
  • ő hozza be az edényeket
  • nem túl ízes ételek
  • szívószállal igyon

Fekvéskor:

  • habfürdős fürdés
  • masszázs meseolvasáskor, vagy súlyozott takaró használata